Internetové portály

Internetové portály jsou neustále populární. Mnoho uživatelů má své oblíbené portály, které navštěvují s železnou pravidelností. Jelikož představují vstupní bránu k množství informací, které jsou jinak roztroušeny po webu, sjednocují přístup k aktuálním údajům z určité oblasti. Co ale dělá portál skutečně dobrým portálem?

Internetové stránky známé pod pojmem internetový portál představují pro většinu lidí rozsáhlý a komplexní web poskytující množství informací pod jednou střechou. Ve skutečnosti existuje několik druhů a typů internetových portálů sloužících různým potřebám různých uživatelů.

Pokud plánujete vytvořit vlastní portál, je třeba rozhodnout se pro vhodný formát, vybrat funkce, které bude portál svým uživatelům poskytovat a především zvolit takové řešení, které se bude schopno adaptovat na aktuální technické, technologické a uživatelské podmínky.

V této souvislosti je třeba počítat s průběžnými náklady na aktualizace, což s sebou nese potřebu pravidelných investic. Odměnou vám však bude spokojenost a věrnost vašich uživatelů a v konečném důsledku úspěšné dosažení cílů, které jste si pro portál a jeho fungování stanovily.

Co je to internetový portál?

Jak se můžeme dočíst na Wikipedii, webový portál je internetová stránka, která funguje jako přístupový bod k informacím na internetu.

Internetové portály můžeme dále rozčlenit na dvě základní skupiny, a to na:

• Obecné portály (také známé jako horizontální)
• Specializované portály (také známé jako vertikálně)

Všeobecné portály poskytují široké spektrum informací a pokrývají mnoho odvětví a kategorií. Dobrými příklady jsou světové portály jako Google nebo Yahoo! nebo, ze domácích můžeme uvést Seznam.

Specializované portály se zaměřují na specifickou skupinu informací a představují vstupní bránu ke zdrojům z této vybrané kategorie. Nabízejí přístup k aktuálním zprávám, novinkám a digitálním publikacím ve své oblasti.

Specializované internetové portály můžeme v zásadě rozdělit na následující typy:

• Osobní portály nabízející možnost personalizace prezentace a výběru informací pro své uživatele (například sociální sítě a podobně)
• Regionální portály
• Zpravodajské portály
• Vládní portály
• Obchodní a byznys portály
• Podnikové portály (často sloužící i jako intranet)

Kromě sběru a prezentace informací z internetu zvyknou portály nabízet svým uživatelům dodatečné služby jako například mailové schránky, vyhledávání, zprávy do mailu, informace o počasí, diskusní fórum, chat, kalendář akcí, katalog zdrojů nebo internetový obchod.
Důležité zásady pro tvorbu portálů

Pokud jste se rozhodli vytvořit vlastní portál, je vhodné dodržet několik praktických zásad, které jsou podstatné pro jeho úspěch u potenciálních uživatelů. Kvalitní internetový portál ze své podstaty vyžaduje poměrně komplikované a komplexní řešení a proto nepodceňujte fázi přípravy a analýzy celého projektu.

Základní princip je důkladná příprava a volba vhodné architektury a technologie, na které bude portál postaven. Z dalších zásad vzpomeneme tyto:

• Identifikujte potřeby potenciálních uživatelů portálu
• Důkladně zvažte technologické možnosti
• Maximalizujte flexibilitu portálu pro potřeby průběžných úprav, vylepšení a doplnění
• Naplánujte si rozpočet včetně nákladů potřebných na provoz, údržbu a další rozvoj portálu
• Testujte použitelnost a uživatelský komfort
• Redukujte množství technologií potřebných pro fungování portálu
• Umožněte uživatelskou personalizaci portálu

Po důkladné analýze a přípravě plánu realizace má váš portál šanci stát se oblíbeným místem pro získání užitečných informací a služeb pro jeho uživatele. Nezapomeňte přitom umožnit uživatelům poskytnout vám zpětnou vazbu, která je kritická pro určení dalšího rozvoje vašeho portálu.

Závěr

Portály mají před sebou světlou budoucnost a potřeba kvalitních zdrojů informací jim předurčuje své místo na internetovém nebi i do nejbližších let. Jasná vize, důkladná analýza a naplánování realizace a dalšího rozvoje portálu, uživatelsky přístupné a užitečné funkce jsou předpoklady, které zajistí jeho úspěch.

Použitím přístupu zaměřeného na uživatelský komfort, jednoduchost přístupu k informacím a především možnost personalizace pro jednotlivé uživatele si portál snadno získá své věrné návštěvníky a pravidelných uživatelů jeho služeb.

Pokud nemáte dostatečné vlastní kapacity potřebné pro vývoj, tvorbu a průběžný rozvoj připravovaného portálu, je přímo nezbytné obrátit se na profesionálního dodavatele těchto služeb, který zná zásady a úskalí tvorby internetových portálů tak, aby se váš projekt neskončil neúspěchem.

Aktuálně

Slovník webdesignu

Microsite nebo Minisite

Microsite nebo Minisite

Microsite nebo Minisite: Podpůrné stránky pro váš byznys Nový produkt, specifická reklamní kampaň, podpora prodeje produktů a služeb prostřednictvím speciálního kanálu, prezentace důležité akce

více »

Pagerank

Pagerank

PageRank je nástroj pro hodnocení důležitosti webových stránek. Vyjadřuje se jím "důležitost" každé stránky. Pagerank využívá strukturu odkazů jako vzájemné "doporučení" stránek. To znamená, že čím ví

více »

Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding je získávání a budování zpětných odkazů s cílem vylepšit pozice ve výsledcích vyhledávání. Linkbuilding je jeden ze způsobů SEO offpage optimalizace.Jedním z důležitých prvků inter

více »